platform voor public governance, audit & control
  • Home
  • >
  • Nieuws
  • >
  • Arrestaties wegens fraude gemeente Amsterdam

TPC op

Linkedin

Sluit je aan bij de TPC Linked In-groep, neem deel aan discussies en ontmoet vakgenoten.

Naar Linked In

Onderdeel van: EICPC

eicpc logo

Nieuws


Arrestaties wegens fraude gemeente Amsterdam


Door: www.telegraaf.nl
Laatste bijgewerkt op: donderdag 19 december 2019 om 16.50

De politie in Amsterdam heeft vijf mannen gearresteerd op verdenking van fraude bij de gemeente Amsterdam. Een van de verdachten is een stagiair die bij de gemeente werkte. De mannen, in de leeftijd van 20 tot 62 jaar, worden verdacht van valsheid in geschrifte en oplichting. Dat maakten de gemeente en het Openbaar Ministerie woensdag bekend.

De verdachten zouden van december tot januari actief zijn geweest. De vijf zijn inmiddels weer op vrije voeten. Het is nog niet bekend wanneer hun zaak voor de rechter komt.

Gesjoemeld
De verdachten zouden hebben gesjoemeld met een factuur van ruim 186.000 euro van een afvalverwerkingsbedrijf aan een stadsdeel. De stagiair-beveiliger bij het stadsdeel onderschepte de originele factuur en gaf die aan een tussenpersoon. Die gaf de factuur weer door aan een vervalser, die het rekeningnummer vervalste. Daarna legde de stagiair de factuur weer terug op de stapel met te betalen facturen. Naast de stagiair zijn de vervalser en de tussenpersoon aangehouden. Ook zijn twee mensen aangehouden, die hun bankrekening ter beschikking hadden gesteld.

De zaak kwam aan het licht toen een bank argwaan kreeg en bij de gemeente naar de juistheid van het bankrekeningnummer informeerde. De betrokken banken konden een groot deel van het overgeschreven bedrag bevriezen, maar op het moment van de ontdekking was al 40.000 euro opgenomen. De gemeente heeft in januari aangifte gedaan.

Soortgelijke factuurfraude kwam ook voor tussen 2010 en 2013. In totaal is geprobeerd de gemeente voor een bedrag van ruim 1,4 miljoen euro te benadelen. De feitelijk geleden schade was toen ruim 400.000 euro, schrijft burgemeester Eberhard van der Laan in een brief aan de raad.

Gepubliceerd op: donderdag 15 mei 2014 om 10.16
Laatste bijgewerkt op: donderdag 19 december 2019 om 16.50


Nieuws

Pijnpunten bij de controle van jeugdzorgorganisaties

woensdag 8 januari 2020 om 08.40
De accountantskosten van jeugdzorgorganisaties zijn veel hoger dan die van andere zorgorganisaties. Richard Knops, zelf tekenend accountant bij een grote jeugdzorginstelling, legt de toetsingscriteria van de geldverstrekkers (gemeenten en zorgverzekeraars) naast die van kwaliteitsbeoordelaars voor accountantskantoren en laat zien waar de pijnpunten zitten.
Lees verder op accountant.nl »